For rask på avtrekkeren med GT6?

Gran Turismo 6 ble i dag lansert på Playstation 3. Salgstallene er derimot ikke gode for Polyphony Digital. I Storbritannia har spillet solgt 80% mindre enn hva Gran Turismo 5 […]

Gran Turismo 6 ble i dag lansert på Playstation 3. Salgstallene er derimot ikke gode for Polyphony Digital. I Storbritannia har spillet solgt 80% mindre enn hva Gran Turismo 5 gjorde den 24. november 2010.

Det tok veldig lang tid fra Polyphony Digital lanserte Gran Turismo 4 til 5’en, nemlig hele 5 år. Denne gangen var utviklerne kjappere med utviklingen, som igjen førte til at det «kun» tok 3 år fra GT5 til GT6.

gran-turismo-6-facts

Labert salgstall

Det labre salgstallet derimot er noe Polyphony Digital veldig sikkert ikke er fornøyde med. Årsaken til det labre salgstallet kan være så mangt, men at utelukkingen av lansering på Playstation 4 enn så lenge, kan ha satt en demper på salgstallet.

Mikrotransaksjoner

Nyheten om at dette var mulig i det nye Forza Motorsport 5 vartet opp til hete diskusjoner i flere diskusjonsforum.

Det er også blitt informert om at det vil være mulig å benytte seg av mikrotransaksjoner i Gran Turismo 6, noe undertegnede er sterkt i mot. Personlig mener jeg prisen på spillet da burde vært sterkt redusert. I dagens spill sørger nemlig utviklerne for å stenge muligheten for å bruke gode gamle juksekoder for å låse opp deler av spillet for den rastløse spilleren. Det skal fortsatt være mulig å låse opp alle bilene i spillet ved å spille seg til poeng, men dette vil altså ta svært lang tid.

Lansering på PS4 kan være løsningen

Om lanseringen på Playstation 4 vil løse salgstall-problemene for Polyphony Digital vil vise seg. Det er i alle fall svært troverdig at flere venter til neste-generasjons utgave av spillet.